phone icon 088 - 708 5876 Login medewerkers

F.A.Q.

Heeft u een vraag? Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen. U kunt de vragen doorzoeken op trefwoord of per categorie. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via email of telefoon  

Doorzoek de F.A.Q.

Categorie├źn

Gescheurde voorste kruisband

Terug naar boven

Verpleegafdeling C1

Terug naar boven
Waarom moet ik 3 uur voor aanvang van de operatie aanwezig zijn?

Dit heeft te maken met de voorbereiding die plaatsvindt voor de operatie. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat een operatie uitvalt of eerder klaar is, waardoor u mogelijk eerder aan de beurt bent. Om hier flexibel mee om te gaan en het proces zo goed mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk dat patiënten tijdig op de afdeling zijn.

Klopt het dat de bezoektijden van verpleegafdeling C1 (OCON) afwijken ten opzichte van ZGT?

Dat klopt. De bezoektijden op de verpleegafdeling van OCON zijn dagelijks tussen 14.30 en 16.00 uur en tussen 18.00 en 20.00 uur. Wij willen u meegeven dat permanent bezoek binnen deze tijden vermoeiend kan zijn voor de patiënt. Wij vragen u hier rekening mee te houden.

Hoe kom ik bij verpleegafdeling C1 van OCON?

Wanneer u de hoofdingang van ZGT Hengelo binnenkomt, gaat u met de roltrap naar boven en volgt u de infoborden naar verpleegafdeling C1 (OCON), locatie/routenummer 1.19. De kamernummers zijn zichtbaar op de kamerdeur.

Waarom moet ik mijn medicatie meenemen?

Het kan zijn dat de medicatie die u gebruikt niet op voorraad is op de afdeling. Daarnaast kan op deze manier een controle plaatsvinden of de medicatie die u thuis gebruikt overeenkomt met de gegevens die bij ons bekend zijn.

Kan mijn partner mee eten?

Onze verpleegafdeling beschikt over een eigen restaurant. Bezoekers kunnen onbeperkt en gratis gebruik maken van de koffie- en thee automaat in het restaurant op onze verpleegafdeling. Maaltijden en andere etenswaren zijn op onze afdeling alleen voor patiënten verkrijgbaar. Wanneer bezoekers iets willen eten, kan dit in restaurant de Brasserieje in de centrale hal van ZGT. 
Het is niet toegestaan om elders bereide maaltijden mee te (laten) nemen. Dit in verband met kwaliteit en veligheid, ter voorkoming van voedselinfecties. Andere beperkt houdbare producten, zoals vruchtensappen en chocolade mogen slecht in een kleine hoeveelheid (in ééndrinks- of miniverpakking) worden meegenomen. 

Wat moet ik meenemen voor een opname?

U kunt denken aan: Toiletartikelen, medicijnen, pyjama, extra ondergoed, makkelijk zittende kleding (bijvoorbeeld een joggingbroek met vest), pantoffels, boek/tijdschrift, mobiele telefoon en laptop.

Dagbehandeling

Terug naar boven
Wat moet ik meenemen voor een dagbehandeling?

U kunt denken aan: ponskaartje, bevestigingsbrief van de opname, medicijnen, extra ondergoed, makkelijk zittende kleding (bijvoorbeeld een joggingbroek met vest) boek/tijdschrift en mobiele telefoon.

Waarom moet ik 2 uur voor aanvang van de operatie aanwezig zijn?

Dit heeft te maken met de voorbereiding die plaatsvindt voor de operatie. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat een operatie uitvalt of eerder klaar is, waardoor u mogelijk eerder aan de beurt bent. Om hier flexibel mee om te gaan en het proces zo goed mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk dat u op tijd aanwezig bent.

Is er WIFI in de wachtruimte?

U kunt gebruikmaken van het WIFI netwerk van ZGT, genaamd ZGT-PUBLIC. In de wachtruimte zijn 3 computers beschikbaar voor patiënten met toegang tot internet.

Kan mijn partner blijven wachten tijdens de operatie?

Uw partner kan bij u blijven totdat u wordt opgeroepen om met de verpleegkundige mee te gaan richting het OK-complex. Uw partner kan zijn/haar telefoonnummer achterlaten bij de verpleegkundige en zij zal na de operatie z.s.m. bellen met uw partner. Indien uw partner niet in de gelegenheid is om tussentijds naar huis te gaan, kan hij/zij wachten in ons bezoekersrestaurant “De Brasserieje”.

Mag ik mijn partner bellen na de operatie?

Wanneer u in staat bent om uw partner te woord te staan mag u uiteraard zelf bellen.

Hoe lang moet ik na de operatie blijven voordat ik naar huis mag?

Dit is afhankelijk van de soort ingreep die u moet ondergaan. Dit kan variëren van minimaal 3 uur tot de volgende dag.

Wanneer mag ik weer eten en drinken na de operatie?

Indien het medisch verantwoord is en u zich goed voelt, krijgt u vlot na de operatie eten aangeboden van de verpleegkundige.

Heb ik krukken nodig na mijn operatie? Zo ja, waar kan ik deze verkrijgen?

Dat ligt aan de soort ingreep, hierover wordt u ingelicht. Krukken kunt u verkrijgen bij de thuiszorgwinkel bij u in de buurt.

Krijg ik hechtingen en zo ja zijn deze oplosbaar?

Dit is afhankelijk van de soort ingreep. De orthopedisch chirurg of verpleegkundige zal u vertellen of er hechtingen gebruikt zijn en of deze verwijderd dienen te worden.    

Wanneer mag ik weer sporten en huishoudelijke werkzaamheden verrichten?

Wanneer mag ik weer sporten en huishoudelijke werkzaamheden verrichten? Dit is afhankelijk van de soort ingreep die u ondergaat. Na de ingreep wordt u hierover geïnformeerd.

Wanneer kan ik weer werken?

Dit is afhankelijk van de soort ingreep die u ondergaat en de functie die u uitoefent. Na de ingreep wordt u hierover geïnformeerd.

Moet ik nog een keer terugkomen voor controle?

Na elke ingreep vindt een nacontrole plaats. Wanneer dit gaat plaatsvinden is afhankelijk van de soort ingreep. Dit kan variëren van 1 week tot 6 weken na de ingreep.

Sportpolikliniek

Terug naar boven
Heb ik een verwijzing van mijn huisarts nodig voor een bezoek aan de sportarts of sportfysiotherapeut?

Nee, voor een bezoek aan de sportarts of sportfysiotherapeut is geen verwijzing van uw huisarts nodig.

Heb ik een verwijzing van mijn huisarts nodig voor een bezoek aan de orthopedisch chirurg?

Ja, als het gaat om een bezoek aan een orthopedisch chirurg voor een nieuwe klacht, dan heeft u een verwijzing van uw huisarts nodig.

Kan ik snel terecht bij een sportarts?

In principe kunt u binnen een week terecht bij een van onze sportartsen.

Voor wie is een bezoek aan OCON Sport geschikt?

Wij verlenen sport medische zorg aan (weer) beginnende sporters, recreatieve sporters, wedstrijdsporters en topsporters.

Kan ik ook als niet sporter bij OCON Sport terecht?

Ja, ook als (nog) niet sporter kunt u terecht bij onze sportmedische kliniek. U kunt bij ons terecht voor al uw klachten van het bewegingsapparaat, voor een snelle diagnose een doeltreffende behandeling en preventief advies. Bij de sportarts kunt u naast sport medische consulten ook terecht voor preventieve en verplichte sport medische onderzoeken.

Is OCON Sport een gecertificeerde FSMI?

Ja, OCON Sport is SCAS gecertificeerd en lid van het FSMI.

Hoe kom ik bij OCON Sport?

OCON Sport is gevestigd in het ZGT te Hengelo, adres: Geerdinksweg 141, 7555 DL Hengelo. OCON Sport is gevestigd op de 1e verdieping, routenummer 0.1. Bij binnenkomst van ZGT gaat u niet via de roltrap naar boven maar gaat u achter de receptie met de trap of de lift naar de eerste verdieping. Hier bevindt zich OCON Sport. Mocht u ons niet kunnen vinden, vraagt u dan aan de receptioniste in de centrale hal van ZGT hoe u bij onze afdeling komt.

Moet ik betalen voor mijn bezoek aan OCON Sport?

Indien u een afspraak heeft bij een sportarts, dan dient u naderhand het consult of de sportmedische keuring per pin te betalen. De kosten voor een consult of sportmedisch onderzoek vindt u bij het desbetreffende onderzoek op deze website. Indien u aanvullend verzekerd bent kunt u de kosten gedeeltelijk of geheel bij uw zorgverzekeraar declareren. U krijgt een factuur met bewijs van betaling mee, die u op kunt sturen naar uw zorgverzekeraar. De kosten voor een bezoek aan de sportfysiotherapeut of orthopedisch chirurg vallen onder de basis verzekering en hoeven niet ter plekke worden afgerekend.

Kan ik het bedrag zowel per pin als contant betalen?

Helaas is het voor ons niet mogelijk om rechtstreeks te declareren bij de zorgverzekeraars. Daarom dient u het bedrag ter plekke bij ons te betalen. Dit kan alleen per pin. Het is niet mogelijk om contant te betalen. U krijgt vervolgens een factuur mee samen met een bewijs van betaling.  De factuur en het bewijs van betaling kunt u daarna indienen bij uw zorgverzekeraar. Het is afhankelijk van uw verzekering of de behandeling dan wel, niet of gedeeltelijk wordt vergoed.